Saturday, 17 November 2012

WEASLEY 4



BAB EMPAT



“Saya mahu kamu cipta sebuah lagu daripada poem yang kamu belajar dari tingkatan 1 hingga 3.Seorang wakil dari setiap kumpulan sila datang ke hadapan untuk cabut undi poem mana yang kamu dapat”Arah Pn.Zalea.
Kumpulan mereka dapat poem yang bertajuk ‘Leisure’.

Leisure
What is this life if, full of care,
We have no time to stand and stare.

No time to stand beneath the boughs
And stare as long as sheep or cows.

No time to see, when woods we pass,
Where squirrels hide their nuts in grass.

No time to see, in broad daylight,
Streams full of stars, like skies at night.

No time to turn at Beauty's glance,
And watch her feet, how they can dance.

No time to wait till her mouth can
Enrich that smile her eyes began.

A poor life this is if, full of care,
We have no time to stand and stare.
William Henry Davies

“Kamu boleh mula mencipta lagu sekarang.”Masing-masing mula mencari idea.
“Ada sesiapa yang dapat idea tak?”Tanya Elman.
“Kalau kita guna lagu Yuna Terukir di Bintang boleh tak?”balas Balqis.Balqis memang pro bab lagu-lagu ni.
“Boleh juga.Korang setuju tak?”Tanya Elman kepada semua.
“Setuju!!.”Jawab yang lain.Zara memang setuju saja,sebab dia memang tak minat lagu-lagu ni.
“Hanya dua orang daripada setiap kumpulan yang akan nyanyi lagu ni.Saya mahu seorang lelaki dan seorang perempuan”Beritahu Pn.Zalea.Dalam minda 5 sahabat Elman,sudah terlakar Elman dan Zara sedang menyanyi bersama.oh sweeeeettttt……………..
“Siapa nak berduet?”Tanya Azfar.Masing-masing senyap.Dia mengharap sesuatu yang mustahil berlaku,Zara dan Elman mahu berduet.Memang mustahil.......”Kalau  tak de,jom kita lat tali lat.”
“Ok,jom!!!”semua bersetuju.
“lat tali lat laili tam plom”
Tangan Balqis dan Elman sahaja yang ganjil.Nampaknya mereka berdualah yang akan berduet.
‘Harapan,harapan menjadi layu……’lirik lagu Harapan oleh Hyper Act bergema dalam minda 5 insan.
“hmmmmmmmmmmmmm”keluhan terbit dari mereka.

Balqis pula mula berdebar.Dia memang secret admire Elman sejak 5 tahun dahulu.Kakaknya ,Hana,2 tahun lebih tua daripadanya,sering menceritakan tentang Elman.Sudah lama dia menantikan saat seperti ini.Dapat berdua-duaan dengan Elman,dapat berbicara bersamanya.Itulah yang diimpikan. Namun perkara ini tidak diberitahu kepada sesiapa termasuklah Ariana dan Zara.Elman juga mula merasakan satu perasaan yang aneh.Dia tidak pernah rasa begini.Dia mula terpaut dengan Balqis sejak pertama kali bersua muka.Mungkin kerana wajah gadis itu yang lembut.Mungkin…….

“wow…..rakan-rakanku sekalian,lagu kita dah ada,penyanyi kita dah ada,korang tau tak apa yang kita tiada?”soal Iysraf.Semua menggelengkan kepala.
“Kita tiada…..JENG..JENG….JENG…NAMA KUMPULAN!!!”
“aah la”balas yang lain serentak.
“Nama kumpulan kita apa ,ya?Any suggestion?”kata Iysraf sambil memegang dagu.
“hah…aku dah dapat….ELZA,setuju tak?”Faris memberi cadangan.
“smart la nama tu…aku setuju”kata Elman.Yang lain turut mengangguk.
Faris hanya tersenyum nakal.
“Apa takrif senyuman kau tu,Faris?”Tanya Elman.Bukan dia tidak mengenali sahabatnya itu.Tentu ada sesuatu yang tersirat.
“hah…err..mana ada apa-apa”jawab Faris.Iysraf mengangkat kening kepada Faris yang berada di sebelahnya.
“Gabunagn nama Elman dengan Zara …kau ni lambat loadinglah”bisik Faris.
“ooooohhhhh…..hehehehehe,bravo.Masak kau kalau Elman tahu,”balas Iysraf. 
"Aku rasa dia takkan peduli,"
"kenapa?"berkerut dahi Iysraf.
"Kau tengok la cara dia pandang si Balqis tu"
"Alah,diorangkan nak berduet lepas ni,mesti kena ada keserasian dulu"
"Dah lama kita kenal dia,tak mungkin aku salah"
"Impossible......maksud kau Elman suka Balqis?"
"yes,exactly."
"Tapi tak sampai suku hari jumpa,takkan dah suka."
"Kalau kau tak percaya,kita tunggu dan  lihat"
"Pasti,tapi susah nak percaya"
"Eyes never lie,bro"
"Yalah tu"
"Believe me,Iys....I'm the number one players of Weasley,okey"
Faris memang experts kalau tentang mata ni....maklumlah dia kan Romeo Malaya a.k.a buaya tembaga.
"Kalau kau dah tahu si Elmo tu suka Balqis,yang kau pergi  gabungkan nama dia dengan Zara tu kenapa?"
"Tahun ni akan menjadi tahun yang paling bermakna,paling menarik,paling suprise buat kita sepanjang 4 tahun kita kat sini.This year is the best."Macam professor Trelawney yang dalam cerita Harry Potter pula Faris ni.
"Aku tanya lain,kau jawab lain."
"Oh....pasal gabungan nama tu,just for fun."Faris mengenyitkan matanya.
"Nak migrain aku cakap dengan kau ni.Dah lah"
"Hahahahahahahahhaahaha"

p/s : pecah kaca pecah pinggan
        sudah baca harap dikomen^_^

1 comment:

NS said...
This comment has been removed by the author.