Wednesday, 21 December 2011

NAK CITE SATU KISAH



“Wow!kakak buat dadih……….sedapnyer.Alif nak….”
“makanla…..”
“Amin nk juga….”
“Aiman pun nk……”
“makan sama-sama ye”kata si ibu.
“OKKKKKK…..”




..............................................................................................................

4 tahun kemudian........

“Mak…macam mane nak buat dadih”Tanyer alif
“cam ni……”si ibu pun menerangkn cara-cara nk buat dadih…
“Weh….aku ader buat dadih …korang boleh makan 1 je”
Mereka pun makan….tapi si adik makan lebih dari 1……..
“SAPER SURUH AOK MAKAN BANYAK……ORNG CKP MAKAN SATU JE…PEKAK…BANGANG .......BODOH BETUL LA….ORNG CKP BUAT PEKAK”


……………………………………………………………………………………………………………


Di sekolah….si alif ni selalu dipuji  cikgu kerana kepintarannya…dia juga aktif dalam sukan …sekarang dia berada di darjah 5.Dia juga sering dipuji kerana seorang murid yg baik dn pendiam…
      Alif sedang mengemas-ngemas meja belajar……”ader Nampak majalah Wanita tak?”Tanya si  kakak…
”tak der”
Sedangkan alif sudah terjumpa majalah tersebut semasa mengemas meja belajar….
Si ibu sedang merehatkn diri sambil menonton televisyen…
“mak..mak nak bace majalah wanita x?
“aah …..baru mak teringat ader beli …..”
“Kakak dh hilangkn mak”
“Kakak....oh kakak..cari balik majalah tu”
“tapi….”
“tak der tapi tapi..pergi cari…awk tu memeng selalu hilangkn barang”
“Mane pulak lah majalah ni”

……………………………………………………………………………………………………………

“mak…alif dapat semua A”
“bagus…..bagus”
“mak…Amin  x der A mk…banyk D je”kata Alif
“tu lah Amin …main-main lagi”
Beberapa hari sebelumpeperiksaan….
“Amin jom main.periksa kn lambat lagi”kata alif
“jom”kata Amin

……………………………………………………………………………………………………………

“akak…macammane nak buat matematik nie?”Tanya alif
Si kakak pun menerangkan ……………………..

……………………………………………………………………………………………………………

“alif…camne nak pasang  CD NI”tanyer si kakak.
“BODOH…tu pun tak tau…buat lah sendiri”


……………………………………………………………………………………………………………

Pernah x korang jumpe watak yang macam Alif ni?
Korang tersangat lah beruntung kalau x pernh jumpe.....
Citer ni x bez pun.........luahan je.....






No comments: